Tak oznaczamy nasze zestawy:
  • XXL – najwięcej dodatków Zestawy XXL posiadają rozbudowane wyposażenie dodatkowe dla komfortowego użytkowania: min. 3 piloty i lampę itp. Są przygotowane do instalacji.
  • XL – minimalne niezbędne wyposażenie Zestawy XL z podstawowym wyposażeniem z 2 pilotami bez akcesoryjnych dodatków, ale gotowe do instalacji i działania.
  • SET – bez dodatkowych akcesoriów Zestawy podstawowe przeznaczone do dalszej rozbudowy wedle uznania klienta.

Jak dobrać napęd do bramy przesuwanej?

Jakiej firmy zestaw wybrać?

To bardzo trudne pytanie gdyż trudno wskazać na rynku jedną czy dwie firmy, które produkują najlepsze napędy. Każdy markowy napęd zmontowany zgodnie z instrukcją będzie spełniał swoje zadanie. Prawidłowy montaż to już połowa sukcesu. Nawet najlepszy i najdroższy napęd wadliwie zamontowany może powodować problemy. Firmy z ugruntowaną pozycją na polskim rynku, których produkty są w naszej ofercie, posiadają własne serwisy z magazynami części zamiennych a ryzyko zniknięcia z rynku takiej firmy jest minimalne. Dlatego warto kupić napęd markowy a nie chińską podróbkę z marketu.

Jakiej mocy wybrać silnik do bramy 400kg?

Wielu sprzedawców, w przeciwieństwie do instalatorów, uważa, że jak producent podaje wagę bramy (np. 400kg) przy napędzie to na pewno ten napęd taką bramę przesunie. TO JEST MIT I NIEPRAWDA! Waga podawana przez producenta jest po pierwsze wagą maksymalną dla bramy pracującej po szynie (a nie podwieszonej) i w idealnych warunkach laboratoryjnych. W praktyce wygląda to nieco inaczej – bramy, z którymi mamy do czynienia w Polsce są zazwyczaj wykonane z tańszych polskich odpowiedników oryginalnych szyn prowadzących i najczęściej są to bramy podwieszane, a nie suwane po szynie zatopionej w przejeździe. Należy wziąć pod uwagę także zużycie bramy, jej wykonanie oraz trudne warunki panujące w zimie. Sumując te wszystkie cechy możemy dojść do prostego wniosku – przede wszystkim trzeba sprawdzić czy brama przesuwając się ma jakieś opory. O wartości siły, jaką generuje napęd informuje nas parametr wyrażony w Newtonach (N) – im więcej tym lepiej (choć przesadzać też nie warto). Np. dla siłownika do 400kg siła nacisku na bramę wynosi ok. 300N to jest w zaokrągleniu 30kg. Ważna jest też szerokość bramy – im dłuższa brama tym silnik powinien być mocniejszy – większe silniki mniej się grzeją podczas pracy i łatwiej odprowadzają ciepło. Moc silnika wyrażona w watach nie jest wyznacznikiem siły silnika – ważne są też przekładnie oraz wielkość koła zębatego dlatego też podstawowym kryterium wyboru (patrząc wyłącznie na parametry techniczne) powinna być siła ciągu (N). Proszę jednak pamiętać, że niektórzy producenci podają zaniżone, a inni zawyżone wartości.

Jaką listwę zębatą wybrać? Nylonową czy metalową?

Listwa zębata przenosi całą siłę wygenerowaną przez siłownik na bramę. Zbrojone listwy plastikowe czy nylonowe posiadają owe wzmocnienie tylko w górnej części – a więc “zęby” najbardziej narażone na obciążenie nie są wzmocnione. Mitem też jest stwierdzenie, że plastikowa listwa zauważalnie ciszej pracuje. Prawidłowo zamontowana listwa stalowa będzie zdecydowanie bardziej trwała czy też nawet niezniszczalna w normalnych warunkach a hałas jaki generuje jest w zasadzie niesłyszalny. Szerzej o tej problematyce, spojrzenie na temat innych osób niż moja oraz różne poglądy można poznać na forum Autobramy.org w wątku o listwie zębatej

Czy potrzebuję lampę sygnalizacyjną?

Lampa sygnalizacyjna nie jest wymagana. Jej zastosowanie ma charakter informacyjny o ruchu bramy. W przypadku napędów montowanych na prywatnych posesjach decyzję o jej instalacji podejmuje zlecający natomiast w przypadku bram użytkowanych przez większą liczbę osób montaż lampy jest zalecany. Najważniejsza funkcją lampy jest ostrzeganie o pracy silnika. Do niedawna byłem przeciwnikiem montażu lamp, obecnie jestem zwolennikiem – w zimie przy zaparowanych szybach łatwiej zorientować się co się dzieje z bramą gdy ma się zamontowaną lampę sygnalizacyjną. Jej koszt jest niewielki biorąc pod uwagę całość inwestycji.

Czy potrzebne mi są fotokomórki?

Tak, tak i jeszcze raz tak. Fotokomórka jest urządzeniem, które blokuje ruch bramy w przypadku kiedy w przejeździe znajduje się przeszkoda. Jeśli fotokomórki nie ma, brama nie zablokuje swojego ruchu więc uderzy w przeszkodę i w zależności od typu siłownika albo odwróci kierunek pracy albo będzie próbowała dalej się zamykać. Jedna i druga sytuacja jest niedopuszczalna gdyż ewentualna kolizja bramy z samochodem pozostawi ślad na pojeździe, a naprawa będzie nieporównywalnie droższa niż komplet fotokomórek. W każdym zestawie do bramy zewnętrznej powinien być standardowo minimum jeden komplet fotokomórek tak aby system był bezpieczny.

Jaki zasięg ma pilot? Czy muszę kupić antenę?

Zasięg działania pilota zależy od bardzo wielu czynników. W miejscach o dużej ilości zakłóceń radiowych zasięg pilota może maleć, nawet do 10-15m. Przeszkodami dla sygnału sterującego mogą być budynki, linie energetyczne czy transformatory. Zazwyczaj jednak nie ma potrzeby stosowania zewnętrznej anteny radiowej gdyż zasięg na tzw. wewnętrznej antenie oscyluje między 20 a 100m w zależności od obecności przeszkód. Zasięgi podawane na stronach producentów odnoszą się głównie do terenu niezabudowanego i są osiągane na wolnej przestrzeni. Montaż zewnętrznej anteny łączonej za pomocą przewodu koncentrycznego z radioodbiornikiem zazwyczaj zwiększa pole działania – w skrajnych wypadkach można osiągnąć zasięg nawet ok. 300m w terenie zabudowanym. Ze względów bezpieczeństwa jednak nie zaleca się uruchamiania napędu bramy gdy nie widzimy co się przy niej akurat dzieje. Antenę, podobnie jak inne akcesoria, można domontować jeśli się okaże, że jest niezbędna. Standardowo jeśli klient nie informuje o obecności przeszkód wymienionych wyżej anteny zewnętrznej się po prostu nie stosuje. Testy działania zasięgu pilota należy zawsze przeprowadzać z wnętrza pojazdu na uruchomionym silniku (największe zakłócenia) – testy wykonane “z ręki” mogą nie być miarodajne.

Kod stały i kod zmienny pilota – co jest lepsze?

Kod stały jest już właściwie historią i coraz trudniej znaleźć zestaw z takim systemem radiowym. Wszystkie oferowane przez nas zestawy posiadają radioodbiornik i piloty z kodem zmiennym(dynamicznie zmiennym). Piloty z kodem stałym teoretycznie można skopiować w prosty sposób czy wręcz zeskanować i użyć takiego samego sygnału w celu otwarcia bramy przez osobę niepowołaną. Powiedziałem teoretycznie, gdyż w praktyce nigdy z czymś takim się nie spotkałem mimo dość dużego doświadczenia jako monter. W internecie można co prawda przeczytać o złamaniu algorytmów przesyłania także kodu dynamicznie zmiennego, ale nie można popadać w skrajności. Jeśli ktoś posiada system z kodem stałym nie powinien się tym zadręczać ani wymieniać całego systemu radiowego!

Czy mogę sam założyć napęd? Czy stracę gwarancję?

Do zamontowania napędu zgodnie z instrukcją nie potrzeba wykwalifikowanego personelu. Wystarczy osoba sprawna technicznie, która będzie potrafiła przeczytać i zastosować się do instrukcji montażu. Oczywiście montaż przez doświadczone osoby przebiegnie sprawniej i szybciej ale nie oznacza to, że nie da się tego zrobić we własnym zakresie. Należy jednak pamiętać, że instalator odpowiada także za wszelkie regulacje i właściwe podłączenie! Gwarancją objęte jest urządzenie a nie urządzenie zamontowane przez montażystę. W przypadku uszkodzenia spowodowanego przez niewłaściwy montaż lub błędne podłączenie serwis będzie w stanie szybko to ustalić – wtedy kosztem usunięcia usterki będzie obarczony kupujący. Są to jednak sytuacje sporadyczne.

Dlaczego ceny w supermarkecie są bardzo atrakcyjne?

W supermarketach trwa wojna cenowa (podobnie jak w internecie). Na półkach można znaleźć zestawy do bram o 20-30% tańsze niż w sklepach internetowych. Nie są to jednak napędy markowe, a wrecz przeciwnie, produkty mało znanych producentów, którzy współpracują głównie z wielkimi sieciami marketowymi. Są to zestawy “jednorazowe” gdyż w przypadku awarii zakup części będzie praktycznie niemożliwy, a jeśli już uda się zamówić daną część jej cena będzie dość wysoka gdyż market będzie ją sprowadzał wyłącznie na zamówienie. Większość profesjonalnych instalatorów gdy słyszy zapytanie o montaż takiego zestawu odmawia ze względu na niską jakość produktu i brak wsparcia technicznego ze strony producenta. Niektórzy producenci tworzą nowe linie produktów wyłącznie na potrzeby supermarketów – ich jakość jest jednak daleka od produktów dostępnych u profesjonalnych sprzedawców. Oszczędności poczynione na zakupie sprzętu z supermarketu szybko mogą okazać się nietrafioną “inwestycją”.

Co zrobić gdy jest przerwa w dostawie prądu?

Wszystkie siłowniki na rynku posiadają możliwość odblokowania w przypadku braku prądu. Zazwyczaj odbywa się to za pomocą dostarczonego z napędem specjalnego klucza. W niektórych napędach klucz ten jest uniwersalny, w innych indywidualny. Brama automatyczna, do której prąd zostanie odcięty nie zwalnia się automatycznie – dalej jest zablokowana w związku z czym próba dostania się na posesję przez odcięcie prądu od bramy zakończy się niepowodzeniem. W ofercie firmy CAME można znaleźć napęd z serii BX i BK, którego odblokowanie może nastąpić po wciśnięciu osobnego przycisku na pilocie – dzięki temu można odblokować bramę zdalnie, bez konieczności używania kluczy. Rozwiązanie to jest bardzo interesujące w sytuacji, gdy na teren posesji nie można dostać się inaczej niż przez bramę (nie ma furtki ani innego wejścia).

Opublikowano dnia 2012-12-02.
© Wszelkie prawa zastrzeżone

Info-tech

Nie wiesz, który pilot wybrać do swojej bramy lub czy napęd do 500kg da radę otworzyć Twoją bramę? Mamy dla Ciebie rozwiązanie - nasze artykuły INFO-TECH przybliżą Cię do zagadnień związanych z naszą ofertą. Zobacz najnowsze artykuły INFO-TECH:

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.
Ta strona korzysta z plików cookies. Informacje o plikach cookies używanych na naszej stronie znajdują się w polityce prywatności.
Poprzez ustawienia swojej przeglądarki internetowej decydujesz, czy chcesz używać plików cookies czy nie. Wyłączenie plików cookies spowoduje nieprawidłowe działanie witryny.
Masz pytania? Wątpliwości? Skontaktuj się nami - jesteśmy do Twojej dyspozycji
od poniedziałku do piątku (10 00 - 17 00)
tel. 501 335 555  /  22 671 91 24 e-mail: sklep@automacik.pl